MOVIE REVIEW
Christian Bale on an investigative journey of mystery and darkness.
“The Pale Blue Eye” is a good movie to see in the winter. In a 19th century autumn, a world and life-weary detective is hired to investigate the murder of a cadet at the West Point Academy. Trying to penetrate the students’ wall of silence, he recruits one of them to help him solve the case: the one who would be known to the world as Edgar Allen Poe.
A thriller like I haven’t seen in a long time, with fog and shades of grey, imbued with captivating mystery, keeping you hooked while overlooking the macabre aspects. The period costumes and the social dynamics of the romantic period (1830) give a slow pace to the story and maintain a state of suspense with melancholic accents. You’d like to contemplate, but the thread of the story steals you easily with the performance of Christian Bale (in the role of detective Augustus Landor) and the journey into the universe of Edgar Allen Poe’s poetry. The film pays a well-defined tribute to the American poet and writer, the whole vibe is in sync with his style. His character (played with the world’s most penetrating gaze by Harry Melling, Edgar himself couldn’t be more convincing) proves to be a pivotal point of the story, while the interaction between him and the detective is edgy and very substantial – there is nothing predictable about the meandering exchange of highly clever and sensitive lines between the two.
By the end of the movie, a few more surprises are unwrapped, the composition progresses slowly, but it’s worth watching if only for the satisfaction it leaves you with. The frames are visually rewarding, cinematically appealing and a major contributor to the overall atmosphere of mystery, frost and darkness. Sharing the stage with Harry Melling, who draws a lot of attention, Christian Bale doesn’t dissapoint, moreover, he entices you to look for him in the movies, to find and see him again, as if that wasn’t enough. Bale has worked with director Scott Cooper twice before, on Out of the Furnace (2013) and Hostiles (2017) and it shows. The layers of information sit naturally, harmoniously, managing to outline the meanings of a harsh and cruel world. The movie cast includes other renowned names (Simon McBurney, Timothy Spall, Robert Duvall, Gillian Anderson) who support the story consistently by adding depth and quite a few dramatic accents, thus giving it credibility. I enjoyed and recommend this film! Find it on Netflix.
“Ochiul albastru deschis”
RO Film bun de văzut iarna. Într-o toamnă de secol XIX, un detectiv obosit de lume și de viață este angajat să investigheze uciderea unui cadet de la Academia militară West Point. Încercând să treacă de zidul tăcerii elevilor, detectivul recrutează ca ajutor în rezolvarea cazului pe unul dintre ei: cel care avea să fie cunoscut lumii drept Edgar Allen Poe.
Un thriller cum de mult n-am mai văzut, cu ceață și tonuri de gri, pătrunse de un mister captivant care te ține în priză, ajutându-te să treci peste aspectele macabre. Costumele de epocă și cutumele dinamicii sociale din perioada romantică (1830) imprimă un ritm lent poveștii și întrețin un suspans cu accente melancolice. Ai vrea să contempli, dar firul poveștii te fură cu ușurință, prin jocul lui Christian Bale (în rolul detectivului Augustus Landor) și călătoria în universul poeziei lui Edgar Allen Poe. Filmul aduce un omagiu bine conturat poetului și scriitorului american, întreaga atmosferă îi reproduce, de altfel, stilul. Personajul său (interpretat cu cea mai pătrunzătoare privire din lume de Harry Melling, nici Edgar în persoană n-ar fi fost mai convingător) se dovedește a fi un punct pivotal al poveștii, iar interacțiunea dintre el și detectiv, edgy și plină de conținut – nu există nimic previzibil în schimbul sinuos de replici inteligente și sensibile dintre cei doi. Până la final mai sunt despachetate câteva surprize, construcția avansează lent, dar merită urmărită fie și pentru sentimentul de satisfacție cu care te lasă. Cadrele sunt mai mult decât reușite din punct de vedere vizual, atrăgătoare cinematografic și contribuind la atmosfera generală de mister, îngheț și întuneric.
Împărțind scena cu Harry Melling, care captează mult din atenție, Christian Bale nu dezamăgește, ba chiar te îndeamnă să-i mai cauți din filme, să-l mai vezi, că parcă n-a fost de ajuns. Bale a mai lucrat cu regizorul Scott Cooper în două rânduri, la Out of The Furnace (2013) și Hostiles (2017), iar aceasta se vede. Straturile de informație se așază firesc, armonios, reușind să descrie sensurile unei lumi dure și crude. Distribuția filmului include și alte nume cunoscute (Simon McBurney, Timothy Spall, Robert Duvall, Gillian Anderson) care susțin povestea, îi adaugă adâncime și accente dramatice, îmbogățind-o, astfel, cu un plus de credibilitate. Dacă recomandarea mea v-a convins (sau măcar v-a intrigat), îl puteți găsi pe Netflix.
You must be logged in to post a comment.